sestdiena, 2011. gada 21. maijs

Elton John & Leon Russell - "The Union" (2010) (albuma apskats)

Dažbrīd liekas, nu ko vēl tādam māksliniekam kā Eltonam Džonam vajag? Ar savu talantu viņš ir sasniedzis visu, ko vien mūziķis uz šīs planētas Zeme var sasniegt - slavu, pielūdzējus, naudu, cieņu. Bet no otras puses - kad tad, ja ne tagad, realizēt kādu muzikālu projektu tieši sev un savam priekam. Eltona Džona un Leona Rassela kopdarbs "The Union" ir tieši tāds - unikāla elka un pielūdzēja satikšanās vienā platē un uz vienas skatuves.



"2008.gadā Elvisa Kostello mūzikas programmas "Spectacle", kuru es producēju kopā ar savu partneri Deividu Fērnišu, pirmajā epizodē es runāju par trim dziedātājiem-komponistiem, kurus domāju esmu aizmirsis, un Leons Rassels bija viens no tiem. Pārējie divi bija Laura Nairo un Deivids Ekls, kuri abi jau ir aizgājuši," albuma izklāsta Eltons Džons. "Deivids, kurš neko nezināja par Leona Rassela mūziku, Lauru Nairo vai Deividu Eklu, nopirka viņu kompaktdiskus un ielādēja savā iPodā. Pēdēja ceļojuma laikā Dienvidāfrikas safari 2009.gada janvārī, kad mēs ar Deividu gatavojāmies vakariņām, viņš uzlika skanēt savu iPodu, un viņš uzlika Leona Rassela albumu "Retrospective", un es sēdēju un klausījos, līdz man pēkšņi sāka birt asaras un es vairs nespēju kontrolēt savu šņurkstēšanu. Deivids jautāja: "Pie velna, kas te notiek?" Un es atbildēju: "Viņa mūzika aizved mani atpakaļ uz manas dzīves visbrīnišķīgāko un fantastiskāko laiku. Tas nav godīgi, ka cilvēki ir aizmirsuši, cik viņa mūzika ir brīnišķīga, un tas mani sadusmo."

02 Eight Hundred Dollar Shoes by napicram

Pēc paša Eltona Džona teiktā nu ir saprotama šī albuma tapšanas vēsture, un kāpēc tieši Leons Rassels. "Leons Rassels bija mana lielākā piano spēlētāja un vokālista ietekme sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados. Esmu ietekmējies no daudziem pianistiem, bet Leons bija mans īstais." Kas tad ir šis Leons Rassels? Viņš ir sešdesmit deviņus gadus vecs dziedātājs un komponists no Amerikas, kurš savas karjeras laikā sadarbojies ar tādiem māksliniekiem kā Džerijs Lī Luijs, Džordžs Harisons, Ēriks Kleptons, "The Byrds", Frenks Sinatra, Bobs Dilans un daudzi citi. Savu pirmo īsto soloalbumu "Leon Russell" viņš izdeva 1970.gadā, no kuras nāk jau par klasiku kļuvusī Rassela dziesma "A Song For You".



Dažādu projektu un savas solokarjeras laikā Rassels izdevis vairāk kā četrdesmit albumus. Tiesa, ja skatās no to popularitātes viedokļa albumu un singlu tabulās, tad vienīgā plate, kas tiešām Rasselam aizgājusi uz "urrā!", ir viņa 1979.gada kopdarbs ar Villiju Nelsonu "One For the Road", kas Kanādas un ASV kantrī mūzikas topos uzlēca līdz pašām virsotnēm. Tāpēc salīdzinoši labi gājis šim kopdarbam ar Eltonu Džonu - albums "The Union" ASV pārdotāko albumu topā uzkāpa pat līdz trešajai vietai, kam, protams, palīdzēja reklāmas pasākumi TV šovos.



Kā redzams, ideja par kopīga albuma ierakstīšanu patika arī Rasselam. Piepalīdzot producentam Bonam Bārnetam, tapa albums ar četrpadsmit dziesmām, lielākā daļa no kurām tapusi jau ierastajā tandēmā - Eltons Džons un Bērnija Taupins. Dažās dziesmās Eltonu Džonu nomaina Leons Rassels, bet, piemēram, dziesma "There's No Tomorrow" ir visu trīs kopdarbs, pievienojoties arī astoņdesmit vienu gadu vecajam R'n'B un soulmūzikas komponistam Džeimsam Timotijam Šavam.



Domājams, ir skaidrs, ap ko šī plate grozās. Ir skaidrs, kam tā patiks, ka ne visai. Dažs to drillēs no rīta līdz vakaram, dažs tikai pasmīkņās par veco lāga zēnu Eltonu un mežavecim līdzīgo Leonu. "2010.gada martā, divpadsmit četrapadsmit mēnešus vēlāk, es sēžu tajā pašā istabā safari, albums ir ierakstīts (..) Es par to visu lepojos. Bet visvairāk es lepojos, ka Leons atgriezās, lai parādītu mums visiem, cik viņš ir brīnīsķīgs un nepārspējams makslinieks," Eltons Dōzns nobeidz savu stāstu par albumu "The Union". Un droši vien tā tam arī jābeidzas, jo, ja ne Eltons, tādu Leonu Rasselu daudzi diez vai iepazītu vai, labākajā gadījumā, atcerētos. Un par to Eltonam Džonam paldies. Bet mēs gaidām arī paša Eltona jaunas soloplates. Skaidrs, ka ļoti gaidām.




2011, www.vilniskronbergs.blogspot.com

Nav komentāru: