ceturtdiena, 2015. gada 26. novembris

Bībera un "One Direction" dueļa uzvarētājs ir: mūzikas industrija

Ir pagājušas jau gandrīz divas nedēļas, kopš 13.novembra, kad savus jaunos albumus vienā dienā izdeva gan Džastins Bībers, gan britu "One Direction", liekot minēt šādas rīcības motīvus. Varētu likties, ka Bībera "Purpose" un "One Direction" "Made in the A.M." kopīga ir samērā maz. Bībers mazliet agresīvāks, varbūt progresīvāks, savukārt "One Direction" ir drīzāk tāds standarta puišu ansamblītis, kura plakāti aizņem tīņu vecuma meiteņu guļamistabu sienas. Tomēr ļoti ticams, ka abu klausītājs ir lielā mērā viens un tas pats. Tāpēc jo interesantāk vērot, kurš šajā duelī uzvarēs un kāda būs ierakstu kompāniju stratēģija albumu virzīšanai tirgū.

KONKURENCE LIEK MEKLĒT JAUNUS PĀRDOŠANAS CEĻUS

Pirmās pēcizdošanas nedēļas aptuvenās aplēses ir sekojošas - "Def Jam" paspārnē izdotais "Purpose" pārdots 550 tūkstošos eksemplāru, no tiem 100 tūkstoši kombinētā veidā - ieskaitot tā saukto TEA ("track-equivalent albums"), kur desmit atsevišķi lejupielādētas dziesmas tiek pielīdzinātas vienam albumam, un SEA ("stream-equivalent albums"), kur 1500 straumētas dziesmas ir ekvivalentas vienam albumam. Pieskaitot gan TEA, gan SEA rādījumus, "Columbia Records" izdotajam "One Direction" albumam "Made in the A.M." rādītāji ir līdzīgi, bet tomēr mazliet zemāki: 425 tūkstoši + 50 tūkstoši. Tātad kopā 475 tūkstoši pārdotu albumu. Bet cīņa turpinās.

Asā konkurence abu albumu izdevējiem ir likusi būt radošiem un izdomas bagātiem. Arī neierasti dāsniem pret faniem. Piemēram, uz pasākumiem "An Evening With Justin Bieber" Losandželosā un Čikāgā, pie $18 ieejas biļetes piemaksājot vēl nieka $4, katrs apmeklētājs ieguva albuma "Purpose" lejupielādes kodu. Šādu pašu bonusu saņēma visi, kas pasākumam par $9,99 pieslēdzās interneta tiešraidē. Par $5 "Purpose" digitālo kopiju savā īpašumā varēja iegūt arī alternatīvās pārvietošanās portāla "Lyft" lietotāji, bonusā saņemot vēl $5 kredītu nākamajam braucienam. Turklāt, popularizējot Bībera singlu "Sorry", akcijas laikā tika izdalīti arī simtiem rožu pušķu ar atklātnīti par "Purpose" digitālās lejupielādes iespējām.

"One Direction" albuma reklāmas kampaņa bija šķietami tradicionālāka. Vispirms jau uz TV vakara šoviem "The Ellen DeGeneres Show" un "Jimmy Kimmel Live!", kuros piedalījās "One Direction", atšķirībā no ierastās prakses, tika tirgotas ieejas biļetes. Bet - katras biļetes īpašnieks saņēma savā īpašumā fizisku "One Direction" albuma "Made in the A.M." kopiju. Tādu pašu kopiju saņēma katrs, kurš iegādājās biļeti uz kādu no albuma pirmsizdošanas noklausīšanos kinoteātros. Turklāt pats albums tiek izdots piecos dažādos vāciņa noformējumos. Šādā veidā, pēc "Billboard" datiem, pirmo trīs dienu laikā, kopš abu albumu izdošanas, "Made in the A.M." tika pārdots 81 tūkstotī kopiju iepretī 28 tūkstošiem Bībera "Purpose" eksemplāru. Arī veikalu ķēdes "Walmart" tirdzniecības atskaites uzrāda, ka ar 22 tūkstošiem pārdoto albumu eksemplāru pret 19 tūkstošiem mazliet priekšā izvirzījies "One Direction" kolektīvs.

VISU IZŠĶIRS DIGITĀLĀ VIDE

Bet visu izšķirs digitālā vide. Un tā liecina, ka uzvar Bībers. No 13. līdz 15.novembrim "iTunes" dziesmu veikaliņā tika lejupielādētas 270 000 Bībera "dziesmu vienības", salīdzinot ar "One Direction" 190 tūkstošiem. Britu puikas gan Bīberu pārspēja citā rādītājā - tā saucamajā "pre-order" jeb priekšpasūtījumu skaita ziņā. Proti, sešu nedēļu laikā līdz albuma "Made in the A.M." izdošanas datumam katrs "iTunes" lietotājs varēja priekšpasūtīt albumu (to arī uzreiz apmaksājot). Sešu nedēļu laikā šādi tika iegadāti 170 tūkstoši albumu digitālo kopiju. Bībers, tiesa, gan trīs nedēļu ilgā priekšpasūtīšanas periodā, savāca "tikai" 110 tūkstošus šādu pirkumu.

Kā redzams, pa kādai kaujai ir uzvarējis te viens, te otrs. Bet kurš uzvarēs "karā"? "Ir skaidrs, ka Bībers [albumu] patēriņā uzvar, jo viņam ir daudz masīvāki radio singli," žurnālam "Billboard" atzīst kāds vārdā nenosaukts ierakstu industrijas pārstāvis. Tas nozīmē, ka Bībers spēj nokomplektēt daudz vairāk SEA un TEA jeb pārdotos digitālos albumus, ko veido atsevišķi lejupielādētas vai straumētas dziesmas. Bet varbūt vislieākais ieguvējs ir tieši mūzikas industrija pati? Varbūt šis duelis ierakstu kompānijām atkal lika sarosīties, meklējot risinājumus albumu pārdošanas rādītāju uzlabošanai? Un varbūt tieši šis duelis mazliet pieklusināja jau līdz mantrai noskaitīto pātaru, ka mūziku, sevisķi fiziskā formātā, mūsdienās jau vairs neviens nepērk? Izrādās, pērk gan. Un, izrādās, pelnīt var ne tikai ar koncertiem, bet arī ierakstu tirdzniecību. Šis duelis nāca tieši laikā! 


Foto raksta ievadā no askulator.com.

2015, www.musicstories.lv.

Nav komentāru: