svētdiena, 2015. gada 6. decembris

Adeles mācības

Tas, kas šobrīd notiek mūzikas biznesā, industrijas darboņiem ir ne tikai pārsteigums, bet arī mācība, ko un kā darīt, lai ar mūzikas ierakstu tirdzniecību atkal varētu pelnīt kā pirms gadiem divdesmit trīsdesmit. Šis mācību materiāls ir Adeles jaunais albums "25". Ap to ir sacelta tāda ažiotāža un tirgū tas tiek virzīts tik pārdomāti, ka nav brīnums (patiesībā tas ir gan brīnums!), ka pirmajā plates iznākšanas nedēļā tas ticis pārdots rekordlielā tirāžā - 3,38 miljonos kopiju, ziņo žurnāls "Billboard". Kas ir šī panākuma iemesls un vai tiešām šādus rezultātus varētu sasniegt ikviens, vienkārši visu smalki izkalkulējot?

MŪZIKAS BIZNESA ANOMĀLIJA

"Viņa ir mūzikas biznesa anomālija," žurnālam "Billboard" saka kādas vārdā nenosauktas lielas ierakstu kompānijas augsta līmeņa vadītājs. "Viņa neievēro nekādus likumus!" Kādus likumus tad Adele neievēro? Pirmkārt, lielā slepenībā tika turēts pats fakts par jauna albuma izdošanu. Tiesa, industrijas iekšienē baumas jau klīda, bija pat zināms datums - 20.novembris -, kad Adeles jaunais albums varētu iznākt (šī iemesla dēļ "One Direction" pat pārcēla savas jaunās plates "Made in the A.M." iznākšanu par nedēļu ātrāk), tomēr tikai 18.oktobrī britu "The X Factor" talantu šova versijā tika iestarpināts pusminūtes garš Adeles jaunās dziesmas "Hello" fragments, bet 21.oktobrī jauno albumu savā tvitera kontā izsludināja pati Adele. Šis mēnesis tad arī bija tas laiks, kurā Adeles komandai viss bija jāsaliek pa plauktiņiem, ne no viena neslēpjot, ka plate iznāks. "Tas bija mēnesis pilns gudra mārketinga, nosakot un izvēloties pareizās lietas, ko darīt," žurnālam "Billboard" anonīmi atklākj viens no šajā procesā iesaistītajiem.

Atšķirībā no līdzīga smagsvara Teilores Sviftas, kura jaunos albumus izsludina trīs četrus mēnešus iepriekš, Adeles sagatavošanās darbiem atvēlētais viens mēnesis bija tik īss laika sprīdis, ka efekts tika panākts bez lielām pūlēm. "Viņa [it kā] bija apkārt, bet [patiesībā] nebija. Viņa [it kā] bija šeit, bet [patiesībā] nebija," kampaņas psiholoģisko pusi izskaidro tas pats iesaistītais. "Jums bija iespaids, ka Adele ir visur, bet īstenībā viņas te nebija." Nākamais komandas uzdevums bija novērst albuma materiāla noplūdi. Atšķirībā no Madonnas, kuras pēdējās plates "Rebel Heart" darba materiāls tika nopludināts vēl pusgatavs (starp citu, vainīgo arestēja), Adeles tuvākais loks, acīmredzot, ir uzticamāks, jo no studijas, šķiet, nekas neceļos nenoklīda. Cita lieta ir saražotie kompaktdiski. "Parasti jūs produktu [CD] ierakstu veikaliem sākat izsūtīt divas nedēļas pirms [albuma iznākšanas] datuma," stāsta kāds biznesā iesaistītais. Taču Adeles albums "25" mūzikas ierakstu veikaliem tika piegādāts divas dienas pirms izsludinātā izdošanas datuma. Tādā veidā ASV vien ar speciāla kurjera starpniecību tika piegādāti 3,6 miljoni albuma kopiju. 

STRAUMĒŠANAS LIEGUMS PALĪDZ PĀRDOT

Vēl viena pētāma Adeles stratēģija ir attiecības ar straumēšanas servisiem. Viņa nolēmusi albumu "25" neļaut ievietot nedz "Apple Music", nedz "Spotify", nedz kādos citos servisos. Šī nav oriģināla pieeja - visas savas plates "Spotify" lietotājiem ir liegusi tā pati Svifta, savu jauno plati "A Head Full of Dreams" šī servisa lietotājiem, vismaz pagaidām, liegusi arī grupa "Coldplay". Adeles komandas domu gājiens bija vienkāršs - straumēšanas liegums palīdzēs vairāk pārdot. Tiek lēsts, ka plate līdz šim visā pasaulē ir pārdota aptuveni septiņos miljonos kopiju. Industrijas eksperti izsaka pieņēmumu, ka, atļaujot albuma straumēšanu, pārdošanas rādītāji samazinātos par 300 000 - 500 000 eksemplāru, kas uz esošo rezultātu fona tāds nieks vien izskatās. 

Taču straumēšanas ietekmi uz pārdošanas rezultātiem, Adeles piemērs rāda, noliegt nevar. "[Mūzikas] industrija to šobrīd pēta zem liela mikroskopa," par albuma "25" pārdošanas stratēģiju žurnālam "Billboard" saka kāds no industrijas pārstāvjiem. Runa nav par pilnīgu atteikšanos straumēt, bet par kādu laika perioda "logu" no plates izdošanas brīža. Proti, par iespēju neļaut albumu straumēt iznākšanas dienā, bet, teiksim, pēc mēneša vai diviem. "Mācība ir tā, ka šie "logi" ietekmēs pārdošanas rādītājus," saka jau minētais avots. Tomēr kāds cits industrijā iesaistītais uzskata, ka "ir [tikai] sauja tādu mākslinieku, kuri var un kuriem vajag aizturēt straumēšanu [pēc albuma izdošanas]. Bet šajā brīdī mēs jau tos esam izsmēluši."

PERSONĪBAS FAKTORS

Adeles mācības, protams, nav universālas. Varētu šķist, ar gudru kalkulēšanu šādus rādītājus varētu sasniegt jebkurš. Bet tā nav. No 20. līdz 26.novembrim no visiem ASV pārdotajiem albumiem 41% veidoja tieši Adeles "25", ziņo "Nielsen Music". Šādus panākumus nevar iegūt, tikai rēķinot un kalkulējot. Ir vajadzīga personība, un Adele tāda, bez šaubam, ir. "Viņas balsī ir asaras, kuras iepazinis ikviens, kurš ir mīlējis un zaudējis," sarunā ar "Billboard" atzīmē leģendārā dziedātāja Areta Frenklina. "Bet tikai laiks, nevis pārdošanas [rādītāji] parādīs viņas vietu starp citiem lieliskiem 21.gadsimta dziedātājiem."

Albuma "25" stāsts mūzikas industrijā tiks pētīts un analizēts, izvēlēlētās stratēģijas mēģinās pielaikot arī citiem, taču neviens cits nav Adele un nekad vairs nebūs 2015.gada 20.novembris. Būs jauni mākslinieki, jaunas situācijas un atkal jaunas mācības. Un tieši tāpēc šī industrija ir tik aizraujoša.

Foto raksta ievadā no theguardian.com.

2015, www.musicstories.lv.


Nav komentāru: