sestdiena, 2016. gada 9. janvāris

David Bowie - "Blackstar" (2016)

Pirms trim gadiem, 2013.gada 8.janvārī, savā 66.dzimšanas dienā, Deivids Bovijs izdarīja to, kas nu ir viņa jājamzirdziņš - pārsteidza pasauli. Todien šai apstulbušajai pasaulei tika dāvāta jauna Bovija dziesma "Where Are We Now?" un, vēl vairāk, izziņots vēlāk martā gaidāmais jaunais albums "The Next Day" - pirmais desmit gadu laikā! Fani jau bija paspējuši sadzīvot ar domu, ka Bovijs nolēmis doties pensijā, bet viss izrādījās pavisam pretēji - Bovijs ne tikai atgriezās ar vienu albumu, viņš turpina arī ar nākamo, nupat iznākušo "Blackstar" un līdz kaulam ir iesaistījies arī mūzikla "Lazarus" (ar seriāla "Dexter" galvenās lomas atveidotāju Maiklu Holu priekšgalā) veidošanā, kas Ņujorkā pirmizrādi piedzīvoja pērn, 7.decembrī. Bet šis būs stāsts tieši par jauno Bovija albumu "Blackstar".

E-PASTS NO DEIVIDA BOVIJA

Žurnāls "Rolling Stone" apraksta notikumus, kuri norisinājās 2014.gada pavasarī. Toreiz kādā svētdienas vakarā Bovijs devās uz džeza klubu Ņujorkas Rietumu pusē. Aizņēmis galdiņu netālu no skatuves, viņš skatījās tovakar spēlējošo kvartetu ar saksofonistu Doniju Makkāslinu priekšgalā. Noskatījies priekšnesumu, Bovijs, ne ar vienu ne vārda nepārmijis, devās prom. "Pagaidiet, tas taču bija Deivids Bovijs!?" savus tā brīža minējumus prātā sarunā ar "Rolling Stone" tagad atceras Makkāslins. Modernās mūzikas ikonu pie galdiņa bija pamanījuši daudzi.  

Pēc dažām nedēļām Makkāslins savā elektroniskajā pasta kastē ieraudzīja tik pat elektronisku vēstuli. No Bovija. Viņš uzaicināja Makkāslina kvartetu pievienoties viņam studijā jauna materiāla ierakstam. "Es nodomāju: "Tas taču ir Deivids Bovijs, un viņš izvēlas MANI, un viņš MAN sūta e-pastu?"," joprojām aizgrābts ir Makkāslins. Toreiz studijā kopā tika radīta dziesma "Sue (Or in a Season of Crime)", tā tika iekļauta Bovija 2014.gada izlases albumā "Nothing Has Changed". 

Pērn janvārī Bovijs grupu uzrunāja vēlreiz. Tagad viņam plānos bija kas formātā lielāks - divdesmit piektā studijas plate "Blackstar"! Darbs ierakstu studijā norisa līdz gada vidum, tad Bovijs savāca visu ieraksta materiālu un pazuda savā mājas ierakstu studijā. "Nebija nekādas komunikācijas līdz decembrim," atceras Bovija ilggadējais producents Tonijs Viskonti. "Tad viņš paziņoja, ka ir gatavs jaunajam albumam."

PAR KATRU CENU IZVAIRĪTIES NO ROKENROLA

2013.gada albums "The Next Day" bija samērā tradicionālā "Bovija roka" manierē izpildīts. "Blackstar" turpretī ir kaut kas pilnīgi atšķirīgs. "Mēs daudz klausījāmiem [hiphopa mākslinieku] Kendriku Lamāru," atklāj Viskonti. "Mums patika viņa atvērtība [idejām] un ka viņš nav izdevis vienkāršu hiphopa ierakstu. Viņš tajā ir sametis visu ko, un tieši tā vēlējāmies darīt arī mēs. Mērķis, visādā veidā, bija izvairīties no rokenrola." 

Makkāslins ar kolēģiem šim uzdevumam bija kā radīti - viņi uztvēra un realizēja ikvienu Bovija vēlmi, sākot ar krautroku un beidzot ar to pašu hiphopu. Plati ievada desmit minūšu gara sirreāla un spocīga tituldziesma "Blackstar", kura iesākumā bija iecerēta kā divas atsevišķas dziesmas. Pēc pirmās versijas tās garums bija pat 11 minūtes, taču "iTunes" lejupielāžu veikals neizplata singlus, kas garāki par desmit minūtēm. Arī citas dziesmas, kā jau Bovijam ierasts, katra ir vesels stāsts vai vismaz stāstam līdzīgs tapšanas sākums. Hiphopa stila bagātinātā "Tis a Pity She Was a Whore", piemēram, ir nosaukta 17.gadsimta angļu dramaturga Džona Forda lugas vārdā, savukārt dziesmas "Girl Loves Me" vārdi radušies, Bovijam bagātinoties no 20.gadsimta Londonas geju sabiedrības leksikas. "Viņš ir arī izmantojis vārdus no [Entonija Bērdžesa] "Mehāniskā apelsīna"," piebilst Viskonti. Savs vēstījums esot arī albuma tituldziesmā vairākas reizes pieminētajai "vientuļajai svecei". "Viņš man teica, tā ir par [teroristisko grupējumu] ISIS," saka Makkāslins; viņa kolēģiem bundziniekam Markam Džulianam un Viskonti tā gan ir pirmā dzirdēšana. Viņiem nav ideju, par ko ir šī dziesma.

ŽANRU LAUZĒJS

Deivids Bovijs savu ir paveicis - jauns albums ir tapis, tagad tikai jāgaida, kāda būs "Blackstar" ietekme uz citu mūziķu ierakstiem, kas taps pēc tā. Un tā pilnīgi noteikti būs, jo Bovijs ir modernās popmūzikas tendenču bāka. "Kad viņš izdeva [1977.gada] albumus "Heroes" un "Low", neviens nebija darījis neko līdzīgu," ir pārliecināts Viskonti. "Un viņš [mūzikā] radīja Jauno romantismu. Viņš ir žanru lauzējs, un es tagad gaidu iznākam [veselu plejādi] "Blackstar" albumu imitāciju." Bet, pirms imitēt, oriģināls ir labi jāiepazīst. Apsveicam Deividu Boviju 69.dzimšanas dienā! Un sākam ar "Blackstar".


2016, www.musicstories.lv.

Nav komentāru: