2011.gads bija rekordu gads singlu un digitālo albumu pārdošanā, ziņo portāls „Music Week”. Taču arī tas nespējot noslēpt acīmredzamo – mūzikas ierakstu pārdošanas tirgus Apvienotajā Karalistē turpina samazināties. Domājams, šāda tendence ir arī citviet pasaulē, arī Latvijā, ja vien šeit to vispār var nosaukt par tirgu.
Kompaktdiski pamazām aiziet nebūtībā
„New Official Charts Company”, kas veido oficiālo Apvienotās Karaliststes TOP 40, skaitļi rāda, ka, apvienojot gan fizisko, gan digitālo formātu, albumu pārdošanas apjomi 2011.gadā samazinājušies par 5,6%, kopā veidojot 113,2 miljonus albumu kopiju. Tai skaitā digitālo albumu pārdošanas rādītāji pieauga par 26,6% jeb 26,6 miljoniem digitāo kopiju laikā, kad albumu tirdzniecība CD formātā piedzīvoja kritumu 12,6% jeb 86,2 miljonu kopiju apmērā.
Tomēr albumi CD formātā britu salās joprojām ir vispieprasītākie mūzikas tirgū – tie sastāda 76,1% īpatsvaru, aiz sevis atstājot gan digitālo (23,5%), gan vinila plašu (0,3%) formātu. Bet digitālo albumu Krusta karš tikai sākas – 2011.gadā bija jau 15 albumi, kuru digitālās kopijas tika nopirktas vairāk kā miljons eksemplāros. Tāpat gluži kā Fēnikss no pelniem atdzimst vinila plašu formāts – tā pārdošanas apjoms pagājušā gadā Apvienotajā Karalistē pieauga par 43,7% jeb 337 tūkstošiem vienību.
Pieaugot mūzikas pieejamībai un pat pārprodukcijai, klausītāji aizvien biežāk izvēlas pirkt atsevišķu singlu, nevis visu albumu. Arī to parāda statistika – 2011.gads bija ceturtais pēc kārtas, kurā pārdoto singlu skaits pieauga. Pagājušogad tie bija 10%, sasniedzot 177,9 miljonus kopiju, no kuriem 99,3% tika iegādāti digitālā formātā.
Graujoši tirgu zaudē singli CD formātā. 2011.gadā Apvienotajā Karalistē šādi tika pārdoti 1,1 miljons singlu kopiju, kas ir 0,6% no to pārdošanas kopskaita. Ņemot vērā, ka visi pagājušā gada TOP 20 singli tika pārdoti vairāk kā 500 tūkstošos eksemplāru, CD formāta lomu tajā katrs var nojaust pats.
Jauns rekords
Nav arī tā, ka legāli pirkt mūziku nevēlas neviens. Tieši otrādi - spītējot iespējām jebko "nopumpāt" bez maksas, 2011.gada pēdējā nedēļa bija visu laiku veiksmīgākā nedēļa mūzikas industrijai pārdoto albumu un singlu ziņā - septiņu dienu laikā Apvienotajā Karalistē tika pārdots 1 miljons albumu un 5,7 miljoni singli (visos formātos).
Komentējot šos skaitļus, Britu Ierakstītās mūzikas industrijas asociācijas izpilddirektors Džeofs Teilors asi kritizējis Karalistes valdību, apsūdzot to nepietiekamā cīņā pret mūzikas pirātisma izplatību. "Britu mākslinieki turpina radīt neatkārtojamu mūziku, kas rezonē gan pašmājās, gan citur pasaulē," atzinis Teilors. "Bet, kamēr citas valstis sper pozitīvus soļus savu radošo industriju aizsardzībai, mūsu valdība ir pārāk lēna cīņā pret pirātismu, tādējādi vājinot autortiesības par labu ASV tehnoloģiju gigantiem. Apvienotās Karalistes mūzikas tirgus jau ir noslīdējis zem Vācijas līmeņa," pikts un noskaities turpina būt Teilors. Un piebilst: "Ja vien 2012.gadā netiks pieņemti nopietni mēri, investīcijas mūzikas biznesā atkal varētu turpināt samazināties. Un tas nozīmē, ka kāda nākamā Adele var arī nesaņemt iespēju spīdēt uz pasaules mūzikas skatuves."
Apvienotās Karalistes mūzikas industrijas 2011.gads skaitļos (pēc “Official Charts Company” datiem):
ALBUMI
Kopā pārdoti:
2010 - 119,9 miljoni
2011 - 113,2 miljoni (-5,6%),
no tiem CD formātā:
2010 - 98,5 miljoni
2011 - 86,2 miljoni (-12,6%),
digitālā formātā:
2010 - 21 miljons
2011 - 26,6 miljoni (+26,6%)
SINGLI
Kopā pārdoti:
2010 - 161,8 miljoni
2011 - 177,9 miljoni (+10%),
no tiem CD formātā:
2010 - 1,9 miljoni
2011 - 1,1 miljons (-40,5%),
digitālā formātā:
2010 - 158,6 miljoni
2011 - 175,1 miljons (+10,4%)
Kas notiek Latvijā?
Laikam, ņemot vērā mūsu tirgus izmēru un pārdzīvotās krīzes, Latvijā šī tendence samazināties pārdoto mūzikas ierakstu skaitam atspoguļojas jau vismaz no 2008.gada. Kā vēsta Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūras un Latvijas Autoru apvienības jeb AKKA/LAA informatīvā izdevuma “AKKA/LAA Ziņas” 2011.gada augusta numurs, 2010.gadā par autoru darbu ieraksta jeb mehaniskās reproducēšanas tiesībām aģentūra iekasējusi 56 tūkstošus latus, kas ir par deviņiem tūkstošiem mazāk kā 2009.gadā. “Lielākā daļa atlīdzības jeb 77% iekasēts par darbu reproducēšanu kompaktdiskos un DVD. Aktīvākie producenti bija “Prāta Vētras ierakstu kompānija”, “Platforma Records” (kam šobrīd ir izsludināta maksātnespēja) un “Upe TT”,” vēsta informācija izdevumā.
Skaitļi, jāatzīst, visnotaļ smieklīgi. Bet, šaubu nav, ka atbilstoši reālajai situācijai. Ja paskatās apkārt - savos līdzcilvēkos, darbabiedros, draugos - būs grūti atrast kādu, kurš pēdējā laikā (1-2 gadi) būtu nopircis kaut vienu legālu CD. Ja ir, tas noteikti būs kāds Bočelli Ziemassvētku dziesmu albums vai “Knīpas un Knauķu” disks, ko iznīdējis mazais dēlēns, vai kaut kas tik pat lielam murgam līdzīgs. Ārzemju mākslinieki vispār var ieskrieties! Piemēram, vēlme Liepājā legāli nopirkt jauno “Coldplay” albumu CD formātā tā iznākšanas (vismaz) mēnesī līdzinās fantastikas trillera sižeta līnijai. Un tikai šobrīd, pateicoties “iTunes” dāvātajai iespējai, ir kaut cik reāla iespēja iegādāties to, ko vēlies un legāli, tiesa, tikai digitālā formātā.
Kas notiks tālāk?
Scenāriji ir dažādi. Taču ir skaidrs, ka kompaktiski kā mūzikas datu nesēji turpinās izmirt. Domājams, arī mp3 (vai analogu) failu dienas (gadi) ir skaitīti. Savukārt bumu piedzīvos “straumēšanas” jeb “strīmošanas” (no “stream”) pakalpojumu sniedzēji. Jau šobrīd dažviet pasaulē pieejams “Spotify” - vietne, kurā par nelielu samaksu iespējams klausīties miljoniem dziesmu un albumu. Latvijā gan tas nav pieejams un, kā pirms pusgada ziņoja prese, “Spotify” interese par Latviju “ir nekāda”. Tomēr pieejams ir līdzīgs serviss - “Grooveshark”. Arī šeit iespējams klausīties ļoti plašu mūzikas klāstu, veidot savas izlases, radiostacijas un ievietot dziesmas un albumus citās vietnēs, un darīt to var gan par velti (nedaudz bremzē, rādās kaitinošas reklāmas, ik pēc 60 minūtēm serviss atslēdzas - vismaz tā bija agrāk), gan nelielu samaksu. Un klausīties savu iecienīto mūziku var no jebkuras vietas, kur vien pieejams interneta pieslēgums. Un tad nav jāveido mājās sienu sienas ar disku kolekcijām - visu sev interesējošo var saglabāt ar pāris peles klikšķiem un pieslēgties neredzamajiem serveriem, kad vien uznāk iekāriens. Tiesa, saistībā ar "Grooveshark" nākotne nav tik sārtām rozēm kaisīta. Kā ziņo tas pats "Music Week", četras lielās ierakstu kompānijas - "UMG", "Sony", "Warner" un nu jau arī "EMI"- ir apvienojušās tiesas procesā pret "Grooveshark", vainojot to autortiesību pārkāpumos. Šis nu ir gadījums, kad tiešām gribētos cerēt, ka lielie onkoļi vienosies, un tas nebūs pārāk sāpīgi klausītājiem.
Nešaubos, ka piedzīvosim šādu situāciju: Liepājā ar koncertu viesosies Bobs Dilans un nedēļu pirms šī lielā notikuma visi pilsētas iedzīvotāji pastkastītē saņems jauno Dilana albumu bez maksas kā reklāmu. Ar ko Bobs pelnīs? Ar koncertu, protams. Biļetes uz kuru visi sāks pirkt, noklausoties bezmaksas dāvanu. Nu, tīri teorētiski, protams. Nu labi, ar Dilanu pāršāvu pār strīpu. Bet Dīters Bolens jau nu točna.
Rakstā izmantoti fakti un citāti no portāla "Music Week".
Foto raksta ievadā - dziedātāja Adele, kuras albums "21" pēc "Billboard" datiem ir bijis 2011.gada pasaulē pārdotākais (2 517 000 kopijas). Foto no popdust.com.
2012, www.vilniskronbergs.blogspot.com
Tweet
Tweet to @VilnisKronbergs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru