"Straumēšana izglābj gadu," ar šādu secinājumu 2014.gada mūzikas ierakstu tirgus apskatu uzsāk žurnāls "Billboard". Balstoties uz mūzikas statistiku apkopojošās kompānijas "Nielsen Music" datiem, secinājums ir diezgan dramatisks - 2014.gads mūzikas tirdzniecībai bijis sliktākais kopš 1991.gada jeb kopš gada, kad "Nielsen Music" tika dibināts un uzsāka apkopot šāda veida statistiku. Salīdzinot ar 2013.gadu, albumu pārdošanas apjomi ir samazinājušies par 11,2% (kopā pārdotas 257 miljoni vienību). Cietusi arī pieminētā industrijas glābēja - mūzikas straumēšana. Pēc "Nielsen Music" datiem 2014.gadā vienu albumu vidēji "nostraumēja" 1500 reižu, kad tajā pašā laikā 2013.gadā šis rādītājs bija 2000 reižu.
Vai mūzikas straumēšanas popularitāte krītas? Lai arī skaitļi rāda pretējo, gribētos apgalvot, ka šobrīd nav otra tik demokrātiska mūzikas resursa, kas pieejams praktiski katram un bieži pilnīgi par baltu velti. Iespējams, šī tad arī ir atbilde - visu izšķir nauda. Šā gada rudenī, kad iznāca Teilores Sviftas jaunais albums "1989", viņa nolēma to neievietot "Spotify" straumēšanas katalogā. Vēl vairāk - viņa no tā izņēma arī visus savus iepriekšējos albumus. Lai arī "Spotify" pārstāvji publiski aicināja Sviftu atgriezties, pat norādot, kādu autoratlīdzību viņa varētu saņemt, ja ļautu faniem straumēt savu daiļradi, viņa atteicās, sakot, ka nevienam negrib dāvināt "sava mūža darba augļus". Sviftas gadījumā tika piesaukti miljoni, bet, kā aprēķinājusi tā pati statistiķu brigāde "Nielsen Music", 2014.gadā vidēji par viena albuma vienreizēju nostraumēšanu autori saņēma... pusi ASV dolāra centu.
Pētot 2014.gada pirktāko albumu topa pirmo piecinieku, jāsecina vēl viena lieta - uzskats, ka lielākā daļa mūzikas tiek notirgota lejupielādējot, ir mīts. Pirmās četrās topa vietās esošās plates fiziskā formātā ir pārdotas vairāk kā digitālā (skatīt infografiku)! Pirmajā vietā 2014.gada pirktāko albumu topā ir jau pieminētā Svifta ar plati "1989". Apgalvot, ka tik labi rādītāji tai bijuši, pateicoties "Spotify" iedotajam kurvītim, domājams, būtu aplami. "Spotify" ir tikai viens no simtiem straumēšanas servisu, un liela daļa no tiem pat īpaši necenšas darboties, ievērojot visas likumu normas - tā kā gribētājiem iespējas tikt pie "jaunradītās disko zvaigznes" Sviftas daiļrades ir samērā plašas. Bet noliegt nevar - pelnīt ar albumu tirdzniecību kļūst aizvien grūtāk. Piemēram, ierakstu kompānijai "Capitol", kuras paspārnē pērn iznāca topa 3.vietas ieguvēja Sema Smita debijas plate "In the Lonely Hour", 2014.gadā tā bija tikai viena no četrām, ko izdevās pārdot vismaz miljons kopijās. Tajā pašā laikā 2013.gadā "Capitol" katalogos miljons eksemplāru albumu bija pat trīspadsmit...
Foto raksta ievadā no makeuseof.com.
2015, www.musicstories.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru