sestdiena, 2016. gada 23. janvāris

Adeles "Hello" versiju izpildītāji ignorē dziesmas autorus

Lai arī Džastins Bībers ar dziesmu "Sorry" pēc desmit nedēļu dominances no "Billboard HOT 100" troņa beidzot nocēlis Adeli ar viņas megahitu "Hello", šie vairāk kā divi mēneši, vēl ņemot vērā visu, kas saistīts ar Adeles albuma "25" pārsistajiem pārdošanas rekordiem, ir bijuši gana, lai visā pasauē rastos tāda kā "Hellomānija". Runa ir par neskaitāmajām "Hello" kaverversijām. Kaverversijas nav nekas slikts un nekas jauns, taču "Hello" gadījumā to ir tik daudz, ka to nekontrolēta radīšana Adelei un viņas tiesību turētājiem sāk radīt tūkstošos mērāmus neiegūtos ienākumus.

ADAPTĒTĀS VERSIJAS JĀSASKAŅO

Pats "Hello" oriģināls "YouTube" kanālā skatīts teju miljards reižu (983,8 miljoni uz 16.01.2015.). Taču nebūt ne sliktus rādītājus sasnieguši arī dziesmas pārdziedātāji. Piemēram, spāņu dziedātājas Lerojas Sančesas "Hello" versija skatīta aptuveni 22 miljonus reižu, bet Korejas tīņu zvaigznei Lidijai Lī šādi izdevies savākt 20 miljonus skatījumu. Un šie ir tikai daži no varbūt tūkstošiem citu gadījumu. Un šeit parādās jautājums - kā godīgi starp tiesību turētājiem sadalīt ieņēmumus no šīm dziesmām?

"Saistošā licence [kura pieļauj māksliniekiem veidot kaverversijas bez autoru nepārprotamas piekrišanas] neattiecas uz dziesmu tulkojumiem un adaptācijām [citās valodās]," sarunā ar žurnālu "Billboard" skaidro talantu šova "American Idol" bijušās dalībnieces Karenas Rodrigesas, kura arī radījusi "Hello" spāņu versiju, menedžeris Maksvels Kleimans. "Par katru dziesmu notiek atsevišķa vienošanās," viņam piekrīt producents Rudijs Perezs, kurš "spāniskojis" dziesmas gan Bejonsī, gan Kristīnai Agilerai. Tomēr, ticams, ir tikai neliela daļa to kaverētāju, kas savas darbības ar "Hello" autortiesību turētājiem - Adeli, Gregu Kurstinu, "EMI April Music", "Kurstin Music" un "Polygram" - saskaņo. Ko tad tiesību turētāji tādā veidā zaudē?

NESAMAKSĀ TŪKSTOŠUS

"Billboard" veicis vienkāršotu aprēķinu: ja "Hello" kaverversija "YouTube" vietnē ir skatīta 10 miljonus reižu, pieņemot, ka par vienu straumēšanas reizi "uzskaitās" $0,0032, kopējā saņemamā summa būtu $34 000. Dziesmas tiesību turētājiem no šīs summas pienāktos $8700, ko sadalot uz pusēm starp autoriem un ierakstu kompānijām, katra saņemtu $4350. Summas ir relatīvi mazas, bet "Hello" kaverversiju varbūt patiešām ir tūkstošiem!

Tomēr ne visi saskaņo un ne visi maksā. "YouTube" lieto speciālu dziesmu atpazīšanas programmu, kas skanē katru augšupielādēto video un nosaka, vai tas ir ar autortiesībām aizsargāts darbs vai nē. Šis programmas "skripts" salīdzina arī ielādēto dziesmu tekstus ar savā datubāzē esošajiem, tādējādi cenšoties identificēt arī kaverversijas, žurnālam "Billboard" stāsta uzņēmuma "Audiam", kurš par šo programmu ir atbildīgs, dibinātājs Džefs Praiss. Taču kolīdz dziesma ir iedziedāta citā valodā, arī šī programma ir bezspēcīga. "Ja tulkojums ir tuvu oriģinālam, to var atrast," par citās valodās iedziedāto kaverversiju izķeršanu saka Praiss. Pretējā gadījumā šādi video nemaz netiek atrasti un uzskaitīti.

ADELE - INDUSTRIJAS PLĀKSTERIS?

"Hello, tā esmu es," savu megadziesmu iesāk Adele. Un visa mūzikas industrija apklust, lai apjaustu, kādus vēl izaicinājumus tai nesīs šī Londonas meitene. Varbūt pat pateiks viņai paldies par dažu labu problēmu izgaismošanu un to risinājumu ātrāku radīšanu. Bet tas būs kaut kad vēlāk. Jo tagad visiem ir jāizķer "Hello" kaverversijas svahilu un zulu valodās.




Foto raksta ievadā no thetoc.gr.

2016, www.musicstories.lv.

Nav komentāru: