svētdiena, 2016. gada 6. marts

Vai kantrīmūzika iziet no modes?

Kantrīmūzika ir Amerikas DNA. Jeb tā spirālīte, kurā ierakstītas DNA īpašnieka pamatīpatnības un definētas novirzes no normas. Amerikā kantrīmūzika bijusi vienmēr, tur tā radusies un paaudzēm iesūkusies amerikāņu asinīs. Taču pēdējos desmit piecpadsmit gadus šis mūzikas stils, ja tā var teikt, sāka iziet no rāmjiem. Tas kļuva ļoti populārs. Radās "novirzes no normas".

NO BĀRIEM UZ ARĒNĀM

Pēkšņi kantrīmūzika pārcēlās no piedūmotiem bāriem uz plašiem stadioniem, pēkšņi kantrīmūzikas izpildītājs par vienu koncertu varēja saņemt pat miljona honorāru! Radās neskaitāmi kantrīmūzikas festivāli, un tie pēdējās desmitgadēs, īpaši Ziemeļamerikā, uzrādīja nemainīgu apmeklētāju un ieņēmumu pieaugumu. Kā raksta žurnāls "Billboard", šobrīd ASV ir ap trīsdesmit lielu pastāvīgu kantrīmūzikas festivālu ar vidējo apmeklētāju skaitu no 40 līdz 80 tūkstošiem un ieņēmumiem no 10 līdz 20 miljoniem ASV dolāru. Piemēram, Kalifornijā notiekošais "Stagecoach" kantrīmūzikas festivāls, kurš šogad aprīlī notiks desmito reizi, pērn, piedaloties tādām zvaigznēm kā Tims Makgrovs, Miranda Lamberta un Bleiks Šeltons, no 70 tūkstošiem apmeklētāju spēja iekasēt $21.8 miljonus.

Ekonomikas teorija māca, ka viss notiek viļņveidīgi, un, šķiet, kantrīmūzikas vilnis, sasniedzis savu maksimumu, nu krīt lejup. Februārī tika atcelts iepriekš izziņots grandiozs trīs dienu kantrīfestivāls šogad jūlijā Alabamas štata Taladegas superspīdveja trasē ar 80 tūkstošu ietilpību. Nesen "AEG Live" paziņoja, ka šogad netiks turpināts "Big Barrel" kantrīfestivāls Delaverā. "Atvaļinājumu" šajā 2016.gadā paņēmis arī tikai pērn aizsāktais "Shaky Boots" festivāls Atlantā. Kā ziņo "Billboard", uz jautājuma zīmes ir arī šā gada "Bonnaroo" festivāla, kurš notiek Tenesijas štata Mančesterā, kantrī skatuve. Kas notiek? Vai amerikāņiem vairs nepatīk kantrī?

IR PAR DAUDZ!

Skaidrs, ka patīk! Ja paskatās "Billboard HOT 100" tabulu, tajā gaudulīgu kantrī dziesmu par "drinking on Friday night" ir aptuveni 10-15% repertuāra, turklāt rets ir tāds žurnāla "People" numurs, kurā nav aprakstītas Šeltona un Gvenas Stefānijas mīlas gaitas vai Tomasa Reta stāsti par dziesmu radīšanu, iedvesmojoties no mīlestības pret sievu. Savu. Maikls Džkeksons un Elviss Preslijs mūsdienu kantrīzvaigznes varētu tikai apskaust. Tad kāpēc kantrīmūzikas koncertu industrija šobrīd piedzīvo kritumu? Atbilde: ir par daudz!

"Lielākais [kantrīfestivālu slēgšanas vai atcelšanas] iemesls ir pārsātinājums," sarunā ar "Billboard" atzīst Džils Kanigems, viņš ir "Neste Events Marketing" prezidents un angažē talantus 16 kantrīmūzikas festivāliem. "Vairums manu festivālu pagājušā gadā bija pa nullēm vai mazliet pelnīja, bet tie noteikti nav ar tik augšupejošiem rādītājiem kā pēdējos pāris gados." 

MILJONS PAR KONCERTU

"Tā ir mantkārība," pavisam atklāts ir kantrīmūziķa Kenija Česnija menedžeris Klints Haiems, kurš cenšas savu aizbilstāmo pasargāt no dalības šādos festivālos. "Menedžeri, aģenti un paši mākslinieki ir uzstājuši uz [lielākām finanšu] garantijām, un festivāli tagad par to maksā. Mēs visi esam vainīgi [pie šīs situācijas]." Kanigems atklāti atzīst - vairumam viņa organizēto festivālu izmaksas šobrīd tiks apcirstas. Viņš saskaitījis, ka "septiņi vai astoņi" kantrī mākslinieki vēl pērn par uzstāšanos saņēma vienu miljonu ASV dolāru, bet lielam skaitam dziedoņu atlīdzība sastādīja no 250 tūkstošiem līdz pusmiljonam ASV dolāru par koncertu. "Man šķiet, šeit ir jāizdara korekcijas," sarunā ar "Billboard" atzīst Kanigems.

Tomēr izmisumam nav pamata - bez kantrī neviens nepaliks. Festivālu būs, varbūt nedaudz mazāk, bet būs. Turklāt mūslaiku kantrī popularitātes iemesls daļēji ir tā saplūšana ar popmūziku. Var pat sanākt, ka viens kārtīgs roka fans, pašam to nezinot, kādu dienu pamostas kā kantrīmūzikas fans, jo viņa elks, pieskaņojoties pieprasījumam, nolēmis adaptēties kantrī lauciņā (lai "Aerosmith" Stīvens Teilors neļauj sameloties!). Un tas nozīmē, ka tikpat viegli lielās masas varēs "pārdislocēt" citos mūzikas stilos, kas atkal ļaus zvaigznēm dzīvoties pa lielām arēnām un stadioniem, bet faniem - maksāt ragā. Un visi atkal būs laimīgi!

Foto raksta ievadā no 7x7.com.

2016, www.musicstories.lv.

Nav komentāru: