svētdiena, 2015. gada 18. janvāris

Vairums mūziku grib par velti

Savus datus par 2014.gadu nesen publiskojusi mūzikas straumēšanas kompānija "Spotify". Tie liecina, ka Zviedrijā dibinātais uzņēmums uzņem apgriezienus - no pērnā gada maija līdz decembra beigām "Spotify" reģistrēto lietotāju skaits pieaudzis par 20 miljoniem, kopā sasniedzot 60 miljonus. Tas ir būtisks uzrāviens, ņemot vērā, ka 2012.gadu šis mūzikas straumēšanas servisa nodrošinātājs pabeidza ar 20 miljoniem abonentu. Grafikā zemāk redzama "Spotify" lietotāju dinamika gadu gaitā. Tā gan drīzāk ir konsekventa tiekšanās mākoņos. Taču nevar nepamanīt vēl kādu tendenci - par mūzikas klausīšanos maksā tikai katrs ceturtais "Spotify" lietotājs, un šī proporcija ir bijusi konsekventa kopš 2013.gada sākuma. 


















Ne viens vien mākslinieks ar zināmām nievām ir komentējis šo mūzikas straumēšanas "padarīšanu", Teilora Svifta savu mūziku no "Spotify" ir izņēmusi, cik noprotams, tielējās arī "U2" un "Coldplay", un visi kā viens saka - "Spotify" mums maksā pārāk maz! Iepriekš tika ziņots, ka par viena albuma vienreizēju noklausīšanos tā autori no "Spotify" saņem pusi ASV dolāra centa. Savukārt kompānijas vadība ir publiski apgalvojusi, un to apstiprina šis zīmējums, ņemts no "Spotify" mājaslapas, ka autoratlīdzībās tā izmaksā 70% no saviem ieņēmumiem.

Zinot visu šo informāciju, aptuveni iespējams izrēķināt, cik tad mākslinieki par savu darbu no "Spotify" saņems par 2014.gada decembri. "Statista" grafikā maksas jeb "Premium" klientu skaits norādīts 15 miljoni ("Spotify" mājaslapā teikts, ka 2014.gada novembrī "Premium" kontu skaits bijis "vien" 12,5 miljoni). Paņemot vidējo, teiksim, 14 miljonus lietotāju, un zinot, ka "Spotify" abonēšanas maksa vidēji ir EUR 9,99 (Latvijā tie ir EUR 6,99, bet vispār šiem zviedru jauniešiem tīk visur ņemt 9,99 - dolārus, mārciņas, eiro...), sanāk, ka 2014.gada decembrī tika iekasēti nepilni 150 miljoni eiro. 70 procenti no šīs summas ir nepilni 105 miljoni. Daudz vai maz, to spriest Bono vai Eltonam Džonam, kam reizēm jāsakasa nauda jaunai kleitai, taču, ņemot vērā mūzikas biznesa ne vairs stagnējošo, bet teju brīvā kritienā lidojošo ātrumu, šī ir summa, kas vismaz tiek samaksāta. Šī nauda "iezīmējas", pretēji vēl gadus piecus atpakaļ līdz vājprātam izplatītajai nelegālajai mūzikas lejupielādei. 

Ierakstu kompānijas "Republic Records" izpilddirektors Čārlijs Volks žurnāla "Billboard" rīkotajā diskusijā par mūzikas industrijas (paradumu) nākotni atzīst, ka "Skandināvijas piemērs" nepārprotami norāda - mūzikas straumēšana var būt ienesīgs bizness abām iesaistītajām pusēm. Var pieņemt, ka 25%, kuri tomēr izlemj par mūzikas klausīšanos maksāt, kaut varētu to nedarīt, ir samērā iespaidīgs cipars. Tajā pašā laikā sūkstīties par atlikušo 75% negodprātu arī nav iemesla. Pirmkārt, "Spotify" viņiem šādu iespēju piedāvā. Un, otrkārt, cilvēka dabā jau instinktu līmenī ir tiekties paņemt, nemaksājot neko vai maksājot iespējami maz. Bumba nu ir industrijas darboņu rokās.

Foto raksta ievadā no performing-musician.com

2015, www.musicstories.lv

Nav komentāru: