Pavisam drīz, 8.februārī, Losandželosā (ASV) tiks pasniegtas gadskārtējās (57.) "Grammy" balvas, par kurām šogad sacenšas praktiski visi lielie mūzikas vārdi. Amerikas Savienotajās valstīs šī balva, kas ir klausītāju balsojums, tiek uztverta ļoti nopietni. Mūzikas ierakstu kompānijas pērk lielus reklāmas laukumus, piemēram, mūzikas žurnālā "Billboard", par sevi balsot aicina arī mākslinieki savos sociālo tīklu kontos. Bet toreiz, kad tas viss sākās, 1959.gadā, viss bija daudz vienkāršāk. Pirmās divas "Grammy" balvu pasniegšanas ceremonijas notika ar sešu mēnešu starpību - 1959.gada 4.maijā un 29.novembrī, pirmo no kurām pat vēl nerādīja televīzijā. Trešā ceremonija, kas notika 1961.gada 13.aprīlī, jau bija ar zināmu rutīnu, tātad kaut kādai sistēmai jau bija jābūt un nejaušībām vietas vairs nebija.
Un tieši šajā ceremonijā, kurā gramofona statuetītes tika dalītas par paveikto iepriekšējos divos gados, par vakara varoni kļuva tolaik 31 gadu vecais Rejs Čārlzs (1930-2004), kuram slimība jau bija laupījusi acu gaismu. Uz skatuves pēc balvām tovakar viņam vajadzēja kāpt četras reizes. "Grammy" par labāko vīrieša vokālu Čārlzs saņēma par dziesmu "Georgia on My Mind" (no albuma "The Genius Hits the Road", 1960). Šī pati dziesma Čārlzam atnesa "taurīti" arī par labāko vīriešu popa singla izpildīšanu. Taču abas pārējās balvas neredzīgais vīrs saņēma par albumu "The Genius of Ray Charles" - labākais popa albums vīriešu konkurencē un labākā R'n'B performance par dziesmu "Let the Good Times Roll".
Rejs Čārlzs ir viens no pionieriem melnādaino mākslinieku saimē, kurš apzināti centās padarīt savu mūziku arī "balto" ausīm tīkamu. Viņa kolēģis Nets Kings Kols, šķiet, bija pirmais, kuram bija jāaizstāv savas tiesības parādīties TV ekrānos savas ādas krāsas dēļ, tāpēc šajā jautājumā jau precedents bija. Taču Čārlzs pilnveidoja savu mūzikas stilu, izteiktu R'n'B un tradicionālo Amerikas gospeļu dziedāšanas stilu piejaucējot ar maigu džezu, fonu ļaujot aizņemt pūšamajiem mūzikas instrumentiem. "The Genius of Ray Charles" ir pirmais Čārlza albums, kur šī tendence ir saklausāma jo īpaši. Vai pie tā vainojams tikai Čārlzs? Nekā nebija! Plati aranžēja Kvinsijs Džonss (81), ja tā var teikt, kulta persona Amerikas popkultūrā joprojām.
2015, www.musicstories.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru